28 August 2013

Caffeine Bad for Health?

Assalamualaikum,

Ada penggemar coffee di sini? "Saya, saya" (angkat tangan tinggi2) Tapi sejak ade baby in my tummy, seterusnya baby itu telah dilahirkan dan disusukan, tabiat ini telah ku campakkk jauh-jauh..kalau teringin tu minum jugak seteguk dua,hehe..

Ok mari kita blaja sikit arini..hehe

Apa itu kafein?

Kafein wujud secara semulajadi dalam beans, leaves and fruits of more than 60 different types of plants in over 50 countries worldwide. Ia ditemuai dalam kopi,teh,koko,coklat dan minuman tenaga, juga selalu di tambah dalam sesetengah ubat. Secawan kopi mengandungi jumlah kafein yang lebih tinggi berbanding secawan teh dan ground coffee lagi tinggi dari kopi segera. Kan dalam pasaran sekarang nescafe ade keluarkan produk decaffeinated nescafe, ha itu pon sebenarnya masih mengandungi sejumlah kecil kafein.

How does it affect us?

Kafein merangsang peningkatan heart rate dan metabolism. Jika di ambil secara berserderhana, kafein membuatkan kita lebih bertenaga dan alert. Kopi juga dikenali sebagai mild diuretic (membuatkan kita mahu kerap buang air kecil)

Adakah kafein tidak elok untuk kita?

Kajian menunjukkan pengambilan kafein dalam jangka masa yang lama boleh meningkatkan tekanan darah. Sesiapa yang sensitif terhadap kafein dan mempunyai tekanan darah tinggi hendaklah mengelakkan diri dari mengambil kafein. Ibu hamil juga hendaklah mengurangkan pengambilan kafein. Sekiranya anda mengambil kafein yang banyak dalam masa yang singkat, ia boleh mengundang pening kepala dan shaky. So it's not a good idea to start your day with 3 double espressos no matter how tired or sleepy you are.
Sekiranya anda mengambil banyak kafein late in the day, haaa tu memang cari pasal, abis la malam tak boleh tido,hehe. Satu lagi, kalo minum banyak sangat teh ke kopi ke, abis la kuning gigi..huhu

Ok let's look at the 10 Reasons why you want to kick that habit away?
  1. Cardiovascular Problem
  2. Stress
  3. Emotional trouble
  4. Blood Sugar Swing
  5. Gastrointestinal Problems
  6. Nutritional Deficiencies
  7. Male Health Problems
  8. Female Health Problems
  9. Aging
  10. Adrenal Exhaustion
Untuk huraian lanjut bole la baca di nurturepod

Jadi kesimpulannya, dalam Islam pon dah kata bersederhanalah kita, jadi kalo nak ambil juga, bia la dalam quantity yang sederhana, jangan berlebihan kerana ia akan memudaratkan =)

0 comments:

Post a Comment

    Peringatan!

    Segala informasi dan testimoni mengenai produk makanan tambahan kesihatan di dalam blog ini tidak sama sekali bertujuan merawat, menyembuhkan dan mengesan segala jenis penyakit dan masalah kesihatan. Segala testimoni adalah dari pengalaman tersendiri dari individu-individu yang terlibat. Terima kasih.

    CountCount