4 October 2014

Sumber Protein Yang Di Ambil Penentu Tahap Kesihatan Kita

Assalamualaikum

Tahukah anda setiap hari kita ni memerlukan 50-60g protein? Sumber protein ni ada banyak. Antaranya adalah daging merah, daging ayam, kekacang, telur, susu dan ikan. 

Apakah fungsi protein? Kenapa penting sangat?

Protein ni terdiri dari sekumpulan amino asid yang sangat penting untuk sel badan kita. Ia diperlukan untuk memperbaiki sel rosak dan membentuk sel baru yang lebih sihat. 

Semasa proses penghadaman makanan, protein akan dipecahkan kepada amino asid untuk proses.

Namun ada 9 asid amino yang diperlukan oleh badan tapi tidak dapat dihasilkan oleh badan. Kita perlu dapatkan dari sumber makanan.

Seliranya kita kekurangan 9 asid amino ini ia boleh menyebabkan protein-energy malnutrisi

Pernah tengok dari mana asalnya protein yang kita ambl setiap hari? 


Saya selalu bayangkan yang lembu-lembu dan ayam diternak di padang rumput yang kehijauan seperti dalam iklan susu dalam tv tu. Kawasan kampung yang indah nan permai

Namun realitinya, ayam dan lembu tersebut diternak di kawasan yang sangat sempit yang saya rasa seperti asrama. Asrama sekolah kita pun besar tau. Ni memang mereka tiada ruang untuk bergerak.

Bagi reban ayam pula, lampu dipasang 24jam. Untuk apa? Kerana ayam hanya bertelur pada waktu siang. Ini dapat meningkatkan produktiviti penghasilan telur. Tapi kesian kan kat ayam tu. Tak tidur, asik makan dan bertelur sahaja.

Ayam dan lembu tersebut diinjet dengan hormon supaya mereka cepat membesar. Jadi lagi banyak haiwan ternakan tersebut yang dapat dijual dalam masa yang singkat.

Disebabkan 'kediaman' mereka yang sempit itu, penyakit amatlah mudah berjangkit. Kalau seekor ayam terkena flu, maka semua akan terkena flu. 

Jadi apa yang perlu mereka lakukan untuk mengelakkan ini terjadi? Ya, banyak suntikan vaksin dan antibiotik diberi. Ini akan memberi kesan kepada telur dan susu yang dihasilkan.

Pengguna terakhir adalah kita, manusia. Maka kita yang akan dapat kesemua toksik tersebut. Mengetahui tentang ini, saya berfikir sejenak "Patutlah sekarang ni banyak sangat penyakit yang timbul, semua dari pemakanan yang kita ambil"

Jadi kalau boleh, nak ambil sumber protein dari haiwan ternakan, belilah yang organic ataupun yang dibela di kampung secara bebas. 

Ataupun boleh ambil ESP (Energizing Soy Protein) dari Shaklee.

Kenapa ESP?

Kerana sumber Protein yang ada dalam ESP dihasilkan dari kacang soya yang ditanam secara organik dan Non-GMO. Jadi tak perlu la kita risau tentang suntikan dan sebagainya. Memang tiada!

Setiap hidangan ESP pula membekalkan 14g protein. Dengan 3 hidangan yang dicadangkan untuk diambil setiap hari, kita akan mendapat 42g protein sehari yang mana cukup untuk keperluan badan kita.

ESP juga mempunyai Index Glisemik (GI) yang rendah. GI ini menjadi pengukur tahap karbohidrat bertukar menjadi gula. 

Sekiranya GI tinggi maka insulin yang banyak diperlukan untuk menukarkan karbohidrat kepada gula dan juga sebaliknya. Jadi penghidap diabetes tidak perlulah berasa bimbang untuk mengambil ESP ni. 

Jadi sementara tengah promosi #Buy6Free1 ESP Shaklee pada bulan ni, jom dapatkannya. Jimat dan berbaloi. Bukan sahaja dapat percuma 1 canister ESP, malah boleh dapat FREE MEMBERSHIP dan CASHBACK pada bulan depan!


Kepada Yang Berminat Boleh Mencuba!!!
CONSULTATION PERCUMA DAN TERBAIK
Your Shaklee Independant Distributor: ID 914562
COD Area : Pasir Gudang dan Batu Pahat
SMS/Wassap : 0137510028


0 comments:

Post a Comment

    Peringatan!

    Segala informasi dan testimoni mengenai produk makanan tambahan kesihatan di dalam blog ini tidak sama sekali bertujuan merawat, menyembuhkan dan mengesan segala jenis penyakit dan masalah kesihatan. Segala testimoni adalah dari pengalaman tersendiri dari individu-individu yang terlibat. Terima kasih.

    CountCount