30 May 2014

Bahaya GMO- Genetically Modified Organisms

Assalamualaikum

GMO Yang Boleh Membawa Kerosakan Pada Organ Manusia

Sekarang ni kat mana-mana cerita pasal GMO dan NON-GMO produk. Tahu tak apa sebenarnya GMO ni? Bahaya ke tidak? Jom kita studi sikit. Penting ni, bukan sebab masuk exam tapi sebab ia mengaitkan makanan yang masuk dalam badan kita


GMO (Genetically Modified Organisms)

Merujuk kepada tumbuh-tumbuhan ataupon haiwan yang terhasil daripada persilangan genetik dengan menggunakan DNA sama ada daripada spesis hidupan lain, bakteria atau virus untuk mendapatkan sifat-sifat tertentu seperti ketahanan terhadap penyakit ataupon terhadap racun serangga.

Macam mana boleh wujudnya GMO ni?

Pada mulanya tanaman GMO ni diwujudkan untuk mengatasi masalah kebuluran penduduk dunia, kononnya lah.

Bagi mereka, dengan menciptakan tumbuhan yang tahan kepada racun perosak dan racun rumpai, maka petani akan dapat meningkatkan hasil tanaman mereka dan mengurangkan cost (tak perlu asyik nak sembur racun serangga dan lalang).

Tapi sebenarnya matlamat mereka tidak tercapai. Serangga dan lalang menjadi resistant kepada bahan racun-racun tersebut seterusnya meningkatkan penggunaan bahan kimia tersebut. 

Semakin banyak semburan racun serangga dan lalang dilakukan, bermaksud semakin rosak lah alam sekitar dan semakin teruk lah tahap kesihatan (T_T")


Apakah Perbezaan antara GMO dengan Teknik Pembiakan yang digunapakai oleh petani untuk menaikkan hasil tanaman mereka?

Pada zaman dahulu memang petani menggunakan teknik pembiakan tertentu untuk mencapai sifat-sifat yang mereka inginkan contohnya untuk memperbaiki rasa dan ketahanan terhadap penyakit. Cara pembiakan ini masih lagi bergantung kepada proses pembiakan semulajadi organisma.

Tetapi dengan genetic engineering, ia melibatkan penambahan gen asing yang tidak akan pernah berlaku secara semulajadi


Kenapa kita kena ambil kisah tentang GMO food ni?



GMO food ni menyebabkan toxic, allergic reaction serta boleh membawa kepada kerosakan organ dalam badan. 

Sebagai contoh, tanaman Bt cotton menghasilkan pesticides dalam tumbuhan itu sendiri. Ini akan membunuh serangga perosak dan akan memudahkan kerja petani, tak perlu spray racun perosak lagi. 

Cuba bayangkan, tumbuhan itu sendiri adalah bertoksik bukan sahaja kepada serangga perosak tu je, tetapi kepada haiwan lain.

Di India, petani yang membiarkan kambing-kambing mereka meragut Bt Cotton ini selepas musim menuai, telah menyaksikan beribu-ribu kambing mereka mati! Sadis kan?


Bt Cotton adalah kapas yang terhasil daripada GMO, menghasilkan racun serangga
Ketahanan terhadap racun rumpai pula membolehkan petani menyembur racun rumpai secara direct pada tanaman tanpa membunuh tanaman tersebut. Cuba bayangkan kita makan makanan yang terkena racun rumpai (-_-")


Jom kita tengok apakah Top 10 GMO Food

Kena Pilih yang Non-GMO, ok?

Coding pada makanan yang mesti kita tahu

Nak beli buah-buahan ke ape kalau boleh cek la label ye. We are what we eat. Kalau berkemampuan boleh la beli yang organic. Lagi selamat =)

Code ni selalu kita tengok pada buah-buahan kan?



2 comments:

    Peringatan!

    Segala informasi dan testimoni mengenai produk makanan tambahan kesihatan di dalam blog ini tidak sama sekali bertujuan merawat, menyembuhkan dan mengesan segala jenis penyakit dan masalah kesihatan. Segala testimoni adalah dari pengalaman tersendiri dari individu-individu yang terlibat. Terima kasih.

    CountCount