25 April 2014

Bagaimana Merawat Anak Bawah 2 Tahun Yang Batuk Berkahak

Assalamualaikum

Anak batuk berkahak di bawah usia 2 tahun memang tak boleh makan ubat.


Sebagai seorang ibu yang jahil pada satu masa dulu, masa Zuyyin berusia 2 bulan dan ade bunyik kahak tiap kali bernafas, i asked for medicine and even worse, antibiotic! She's not even coughing, cuma nafas bunyik je. Apeda ibu =( 



Tapi tapi tapi, Alhamdulillah Allah ketemukan ibu dengan doctor-doctor hebat. Pegi ke Klinik Kerajaan, doctor tak bagi ubat, tak puas hati, pegi private clinic pon doctor cakap tak perlu. 


Baby di bawah usia 2 Tahun TAK BOLEH makan ubat batuk! Habis kena ceramah dengan encik dokter..huhu. Dan bila adikku sudah Graduate, which was few months later, dan masuk ke line pharmasi, beliau pon melarang tegas.


Ubat batuk tidak membantu merawat, malah mempunyai kesan sampingan yang buruk. Ubatan moden adalah langkah terakhir, dan harus diingat, ubat (drugs) cuma menghentikan sesuatu penyakit sekejap je, tapi pada waktu yang sama, kalau kita terlalu bergantung dengan ubat atau jika diambil selalu boleh menyebabkan penyakit lain dalam tubuh.


Jadi sampai la Zuyin hampir berusia 2 tahun ni (27 June 2014) tak pernah makan ubat batuk. Ada 2 kali Zuyyin batuk teruk, dua-dua menggunakan rawatan semulajadi. 


Ingat lagi masa Zuyyin berusia 8bulan (time ni baru mula bagi solid food, saja lambatkan sikit, so maybe sebab makanan), mula batuk waktu tengahari sabtu, waktu malam getting worse, tidur pon batuk, sampai terjaga dan menangis. Ibu pon menangis pada waktu tu.huhu.. Nak tahu apa yang saya buat?



Buat garlic/lemon socks masa Zuyyin tidur. 

Disebabkan Zuyyin mudah terjaga bila pakaikan socks, maka saya lebih suka selotipkan je lemon atau bawang

Amik bawang putih 2 biji, chopped. Letak satu garlic dalam setiap sock dan pakaikan. Tapi perlu buat Patch Test dulu ye, untuk pastikan anak tidak alah dengan bawang putih ni, takut melecur ke apa. 

Nak buat patch test ni senang je, sapukan garlic tadi pada kulit anak, contohnya bahagian dalam lengan, sebab kulit kat situ paling sensitif. Tengok la ada apa-apa perubahan ke tak.  

Disarankan bagi baby, buat double socks. Pakaikan dengan socks lubang-lubang, masukkan garlic tadi dalam satu lagi socks tak berlubang, dan pakaikan.

Jadi takdelah kaki si manja kena direct pada garlic tu. Kalau baby tak selesa boleh gunakan garlic oil je sapu pada tapak kaki. Kerapkan sapu ye.

Ataupun boleh buat lemon socks =)

    Buat garlic oil dan sapu pada betis, dada dan belakang Zuyyin.

    Garlic Oil sapu pada dada, belakang, betis dan tapak kaki baby

    Cara nak buat garlic oil ni simple je. Amik satu labu bawang putih dan chopped. Tak perlu buang kulit, sangai/bakar atas kuali tanpa minyak sampai jadi keperangan. 

    Bila dah sejuk, buang kulit, masukkan dalam bekas bertutup, masukkan minyak zaitun (kalau takde pakai minyak biasa je) dan ramas-ramas sampai minyak tu pon berbau bawang putih. 

    Kerapkan sapu pada dada, kaki dan belakang anak. Kenapa bawang putih? Sebab bawang putih adalah antivirus ciptaan Allah yang terbaik!

      Buat teknik Steam dan Percussion

      Untuk baby memadai atas katil, tapi untuk 8bulan keatas lebih elok dilakukan dalam toilet

      Ha..yang ni memang bercinta sikit nak buat, sebabnya nanti akan kedengaran la teriakan seperti ziana zain pada frekuensi tinggi. Zuyyin menangis macam kena dera. 

      Tapi Alhamdulillah nanti segala kahak dan lendir keluar. Thanks Mr Hubby sebab selalu tolong buat teknik ni, sebab daku tak sampai hati (T_T)

      Sediakan satu besen mandi anak tu, masukkan garlic sebijik dua yang dah di chopped (eh garlic lagi? Aah, bagi steam yang ada bahan antivirus ni meresap ke dalam peparu dan membunuh virus di situ) dan switch on shower pada suhu maximum, tutup semua tingkap dan pintu toilet. 

      Kita tunggu kat luar dulu, agak-agak cermin dah berwap tu, ajak la anak masuk toilet sambil bawa toys. Biakan dia main-main dalam kehangatan wap air tu, tapi tak perlu la masukkan dalam besen air tu sebab besen tu air panas kan. Nanti kita akan tengok hingus meleleh. Biakan dalam 10 minit.

      Time ni peparu si manja dah mengembang, jadi, tangkap dia dan letakkan di atas peha (anak dalam keadaaan meniarap atas peha kita). Pastikan kita pada posisi duduk dengan kaki ke bawah (paling senang duduk atas toilet bowl) hadapkan muka si manja pada besen berisi air panas tadi dan pastikan pada paras selamat, jangan terlalu dekat, dikhuatiri panas wap akan mencederakan si manja. 

      Buat tangan seperti berbentuk cup (rapatan semua jari dengan sedikit melengkung) dan tepuk pada bahagian belakang anak. Jangan tepuk terlalu kuat, dan bukan terlalu perlahan, sedang-sedang aje. Jangan kena pada tulang belakang, ok? 

      Waktu ni la kena tabahkan hati, anak akan meronta-ronta minta dilepaskan. Yela, kalau tak keluarkan kahak, nanti boleh menyebabkan virus atau bakteria tu dok lama dalam peparu, lama-kelamaan boleh mengundang kepada sakit yang lebih serius seperti acute bronchitis dan pneumonia. 

      Bia la anak kita tertelan kahak ke apa at least ia akan keluar melalui najis. kalau baby yang masih terlalu kecil, lakukan dengan berhati-hati ye dan tak perlu masuk toilet pon takpe, amik je semangkuk air suam dan buat je teknik ni.

      Ulang teknik steaming dan percussion ni 2kali sehari. Kedua-dua teknik ni penting untuk kita lakukan untuk melonggarkan peparu dan keluarkan kahak.

      Bagi minum air jus delima perahan sendiri/ Madu


      Jus delima yang diperah sendiri adalah yang terbaik
      Disebabkan Zuyyin belum berusia setahun, jadi tak boleh bagi makan madu. Carik alternative, something hot but natural. Buah delima lah jawapannya.

      Pagi tu jugak si atuk pegi pasar carik buah delima, Alhamdulillah jumpa. Nasib baik time tu weekend, balik kampung, jadi senang sikit nak carik. 

      Dapat buah delima, terus perah jus dia, bagi satu sudu kecik baby tu selang 3 jam. Banyakkan bagi minum air masak, since buah delima bersifat panas kan, takut demam pulak.


      Bagi Extra Virgin Coconut Oil untuk tingkatkan immune sistem 

      Zuyyin memang saya bagi EVCO sebagai supplement, jadi bila batuk tu, kerapkan lagi bagi, supaya imun sistem dia jadi lagi kuat supaya dapat melawan bendasing dalam badan. 
      EVCO treemind saya beli dari fabulousmom
      VCO juga mengandungi protein untuk menghasilkan white blood cell (antibodi).

      Bagi Olivenol Plus


      Olivenol plus ni memang sangat bagus untuk tingkatkan imun sistem anak. Kalau berusia bawah 2 tahun boleh la bagi 0.5ml selang sehari. Kalau Zuyyin sakit, saya akan upkan dos menjadi 1ml 2 kali sehari.

      Sup tulang/ Sup ayam (untuk baby 8bulan ke atas setelah boleh makan makanan dari sumber protein seperti ayam)




      Bila kita sakit, Virus dan bakteria akan sedut protein dalam badan, jadi sel-sel badan akan lemah.  Jadi perlu untuk makan makanan yang high portein sebagai makanan sel badan untuk melawan virus. 

      Cara nak masak senang je. Rebuskan tulang/ ayam tu dengan bawang merah dan bawang putih yang baanyaakk, sedikit halia, daun celery, leaks, cauliflower dan carrot. Ni adalah makanan yang boleh eliminate mucus/ kahak.
        Penggambilan makanan ini boleh membantu mengurangkan atau menambahkan lendir anak
        Fresh

        Kerapkan Breastfeed

        Sebagai ibu yang menyusukan Zuyyin dah tentulah saya pon bekerja keras makan makanan yang high in Vitamin C, high antibac and antiviral food, olivenol yang pil, VCO dan Vitamins

        Susu kita akan menyediakan antibodi khas untuk anak kita sendiri. So this is bonus point for fully breastfeed baby =)
          Alhamdulillah sehari tu je Zuyyin batuk lepas tu dah tak dengar dia batuk lagi. Uwan dan Atuk Zuyyin pon rasa kagum, bukan ibu dan ayah je..huhu. 


          Yela dari batuk berkahak yang bila tarik nafas je Zuyyin batuk pada hari sabtu, kepada terus tak batuk pada hari ahad. Oh betapa Natural Remedies sangat membantu dengan izin Allah =) 

          Harap Teknik dan tektik ni dapat memberikan manfaat untuk semua <3


          Jom tengok bagaimana ibu-ibu ni buat bila anak selalu sakit


          31 comments:

          1. wow byk tips berguna ni.. makan madu pun ok juga

            ReplyDelete
            Replies
            1. Aah bila Zuyyin dah setahun lebih aritu batuk bagi madu+lemon =)

              Delete
          2. This comment has been removed by the author.

            ReplyDelete
          3. Panduan penting utk ibu2 ni.
            Thanks for sharing.

            ReplyDelete
          4. sis, terima kasih sharing. info yang sangat berguna. sebelum ni duk baca jgk pasal garlic sock tu, nanti nak try la..thanks ya

            ReplyDelete
            Replies
            1. Tryla raha, senang kalau dah biasa dah tau nak buat ape ble ank tak sihat =)

              Delete
          5. Saye pulak ade memiliki mesin nebulizer dirumah since baby saye yg sebulan berkahak teruk after kene prolonged jaundice. Kos ulangalik ke klinik adalah lebih tinggi dr memiliki mesin nebulizer di rumah.

            So sesiapa yang berminat untuk mendapatkan mesin nebulizer brand medel, saye ade buat promosi RM210 FREE POSTAGE! boleh hubungi saye utk sebarang pertanyaan ye! 013-3333062 (sms/whatsapp/wechat). Tq :)

            ReplyDelete
          6. Tq.Sharing petua ni... Anak saya sekarang tgh batuk...Dah lebih 2minggu. Semalam petang ade buat teknik steam... Berapa kali sehari kita patut buat steam ni ye? Jus delima sehari brp kali bagi anak minum?

            ReplyDelete
            Replies
            1. Steam dan percussion ni kalau family ada background athma kene kerap, setiap 3 jam sekali. Kalau tak ikut pada keperluan, Zarith selalu buat selepas anak-anak mandi pagi dan petang dan kalau tengok dorang susah nak bernafas bila nak tdo tu buat jugak

              Delete
          7. Anak sy yg umo 2thn dan adiknye 3bln tgh batuk skrg..yg plg kesian si kecik tula..igt nk buat steaming ngn percussion mlm nie..hrp2 berhasil..tak larat dh terus terusan cmni..sorg2 tak sihat...nnt ummi pulak yg tak sihat..huhu..anyway tq for sharing:)

            ReplyDelete
            Replies
            1. Kesiannya, tuhla kalau baby yang kita risau sangat kan. Semoga cepat sembuh ye

              Delete
          8. salam akk.. Olivenol tu akk yg mkn ke or bg kt baby zuyyin?

            ReplyDelete
            Replies
            1. wsalam nurul,
              sejak Zuyyin umur 10 bulan kalau tak silap dah makan olivenol ni. Kak zarith pon ada ambil juga, jadi khasiat dari susu ibu pon Zuyyin dapat, yang direct pon dia dapat

              Delete
          9. Assalam, pohon share kt blog saya yea... TQ

            ReplyDelete
          10. tima kasehhh banyakkk.....sangat kagummm....huhuhu

            ReplyDelete
          11. akk saya apply terus minyak+garlic dah sapu baru bace lg skali paham kan.. rupa nya kena bakar egt xpyah haih... tp tgak dah tido lena x jadi lap biar lan je lah mau panas ...

            ReplyDelete
            Replies
            1. Huhu...lepas ni bakar dulu dengan kulitnya, dah perang baru tutup api, tanggalkan kulit bawang putih tu baru campurkan dengan minyak ye

              Delete
          12. Salam akak.boleh tak akak share cara pengambilan vco dan olivenol utk anak akak. Sy igt nak bg anak saya jugak.umur dia baru 1 tahun 2 bulan dan masih lg direct breastfeed. Satu lagi. Kalau bg vco sj boleh tak?

            ReplyDelete
            Replies
            1. Wsalam. VCO boleh bagi satu sudu kecil sehari. Olivenol pula selalunya kak zarith akan bagi 0.5ml setiap hari/ selang sehari semasa berusia setahun lebih. Terpulang kepada arina nak bagi dua-dua atau satu sahaja, kedua-duanya mempunyai khasiat yang berbeza

              Delete
          13. Baby saya baru masuk 40 hari. Dia batuk n selsema. Doc refuse to bg ubat. Saya nak cuba bg VCO tp berapa ml patut saya bagi?

            ReplyDelete
            Replies
            1. 40 hari belum boleh bg apa2 kecuali susu ibu. Saya cadangkan ibu yg makan makanan utk buang kahak (mukus) dlm kuantiti yang banyak serta boleh buat steam dan percussion. Tapi hati-hati ye kerana tulang baby masih lembut. Jangan lupa buatkan garlil oil serta letakkan kunyit dihidung baby

              Delete
          14. Salam kak.sy nak tumpang tanya.baby sy 8bln.dia batuk sb ade org xbape nk cerdik bg aiskrim even sy xbg..sy dah buat myk ng garlic tu..if sy buat steam xpe ke..sb dia xde sesema..just batuk..

            ReplyDelete
            Replies
            1. Kesiannya. Atas kebijaksanaan orang lain, anak kita yg kena, sabar ye wahai ibu. Adik boleh buat steam juga, dan beri baby makan makanan yg boleh hilangkan mukus k. Kalau masih menyusukan baby, adik boleh ambil makanan seperti garlic dan sebagainya dlm kuantiti yg banyak dan susukan baby dgn kerap

              Delete
          15. salam kak saya nk tnya...anak saya skng da 2 minggu batuk2..saya x pndai nk buat stim ni...pastu cara tbaik mkin sy nk cuba buat minyak garlic...saya nk tnya la...anak saya 11bulan bape ml nk bg dia mkn vco..pstu lau wt minyak garlic tu lh x saya tukr minyak tu pada vco

            ReplyDelete
          16. akak!! Sy da try teknik percussion....alhamdulillah..dlm mase 2 hari da ilang btuk tu..sy tkut sgt bab btuk2 ni sbb mase bby 3 bln dlu disahkan batuk kokol...huhuhu..jd mmg alert bl bby btuk n selsesema..seb gek pck google ade..jmp blog akk...cume kne kentalkn aty dgr die nangis..dah la pnas,dbalut lg dgn ken btik..mmg mnguji ksabaran sggh!! Tq again 4 yr sharing sis....

            ReplyDelete
            Replies
            1. Alhamdulillah syukur.. Semoga anak huda terus sihat =)

              Delete

            Peringatan!

            Segala informasi dan testimoni mengenai produk makanan tambahan kesihatan di dalam blog ini tidak sama sekali bertujuan merawat, menyembuhkan dan mengesan segala jenis penyakit dan masalah kesihatan. Segala testimoni adalah dari pengalaman tersendiri dari individu-individu yang terlibat. Terima kasih.

            CountCount